RÅSKINN: Fysisk og mental trening

Ønsker du å bli et råskinn både fysisk og psykisk? La oss hjelpe deg med å få ut ditt fulle potensiale gjennom målrettet fysisk og mental trening, riktig ernæring og nok restitusjon.

RÅSKINN

Søk nå

Du klarer mye mer enn du tror!

Du står i dusjen etter trening og kjenner vannet renne nedover ryggen. Du er svett og sliten, men det er en deilig følelse. For du har trent hardt. Hardere enn på lenge. Nå har du endelig kommet i flytsonen, du har overskudd og merker at treningen gir resultater …

Er dette følelsen du lenger etter? Da er dette linja for deg. Gjennom fysisk og mental trening, skikkelig treningsplanlegging og kunnskaper om ernæring får du verktøyene du trenger for å bli et råskinn når du trener.

Hva er ditt mål?

  1. Bli fysisk sterkere? (Klare flere pullups eller kanskje lære deg «human flag»?)
  2. Bli mer utholdende? (Kanskje klare å løpe et halvmaraton?)
  3. Få bedre kroppskontroll? (Bli mer smidig og få bedre kroppsbeherskelse?)
  4. Lære å takle motgang? (Bli en «vinnerskalle». Vite hvordan du skal håndtere negative tanker.)
  5. Få mer energi i hverdagen? (Kjenne at du har overskudd til både skole, fritid og trening)
  6. Få bedre immunforsvar? (Styrke motstandskraften mot sykdom)
  7. Bli mer fornøyd med den du er? (Ikke bry deg om hva andre tenker om deg)
  8. Trene uten å bli skadet? (Lære deg skikkelig løfteteknikk og bevegelighet)

Kanskje har du andre mål vi kan hjelpe deg å nå? Vi legger vekt på vitenskapelig kunnskap om fysisk og mental trening og ernæring, og styrer unna dietter og “mirakelkurer” som skal gi “raske resultater”. Trening for å bygge en sunn og sterk kropp er ikke en sprint, men et maraton. Å lære seg gode vaner for å trene riktig og spise sunt er det eneste som gir resultater som VARER. Vi ønsker at fysikken, psyken og treningsvanene du bygger opp dette året skal bli noe du får nytte av hele livet.

Fysisk trening

“Failing to plan is planning to fail.”

Altfor mange går inn på treningssenteret og trener uten mål og mening. Uten å sette deg et mål og lage en skikkelig treningsplan – og følge denne, kommer du ingen vei. Hos oss vil du få hjelp til å lage deg en personlig tilpasset plan, slik at du kan oppleve fremgang. Dette er året du skal få teste ut flere treningsmetoder:

  • Klassisk styrketrening med vekter i mange varianter.
  • Har du ennå ikke oppdaget fordelene med å trene med egen kroppsvekt (Calisthenic/ street workout) for å bygge styrke og lære kroppsbeherskelse, vil dette åpne opp en ny verden for deg.
  • Du vil få prøve Crossfit, som kombinerer styrke og utholdenhet
  • Funksjonell trening – ball, slynger, ringer, strikk, frivekter og kettlebells styrker muskler du ikke visste du hadde
  • Kamerat-/ partrening er morsomt og effektiv trening
  • Ulike former for utholdenhetstrening

Mental trening

Hva gjør du når motivasjonen svikter og negative tanker kommer snikende? Eller du blir skadet og blir satt tilbake flere hakk?

Skal du lykkes og se fremgang over tid må du lære deg å takle motgang. Du kan bli et råskinn også psykisk! Du skal få lære deg teknikker for å takle stress, motgang og negative tanker, og lære hvordan du kan finne ny motivasjon når lysten til å trene svikter.

Du skal få trene opp din mentale styrke som vil hjelpe deg til å yte mer og pushe deg lenger. Dette vil være nyttig på mange andre områder i livet, og noe du kan lære videre til andre som sliter.

Selv om trening for de fleste handler om å utvikle, bygge og styrke kroppen, vil vi gjennom mental trening også jobbe med å være fornøyd med seg selv, basert på den du er, og ikke hvordan du ser ut.

 

Klassemiljø med humor og glede

Trening utløser endorfiner (lykkehormoner). Derfor er humor og glede en naturlig og viktig del av timene og klassemiljøet. Hos oss hører lek, trening og godt humør sammen.

 

Ernæring og restitusjon

Hvilket utbytte du får av treningen avhenger mye av hva som skjer etter treningen. Riktig ernæring og nok restitusjon spiller en avgjørende rolle for hvordan kroppen responderer på treningen. Derfor skal du få lære å lage sunn, og ikke minst god mat som bygger opp kroppen raskt, slik at du får maksimalt ut av treningen. Matlaging er gøy og sosialt, og noe du vil ha glede av å kunne til du blir student eller flytter for deg selv.

 

Treningslære

Våre treningsmetoder er basert på forskning og fakta. Du vil få kunnskaper om treningslære, treningsplanlegging, fysiologi og anatomi som er nødvendig for at du skal kunne lage egne treningsplaner som gir fremgang. Du vil også lære om skadeforebygging, løfteteknikk og skadebehandling for å bli raskt frisk.

Hvem passer linja for?

Erfaren eller nybegynner – uansett er du velkommen til oss. Vi tar utgangspunkt i din treningsform, og lar deg bygge stein for stein for å bli en råere versjon av deg selv.

Vi forventer bare at du:

  • Er klar for å ta treningen din til et nytt nivå.
  • Møter opp til timene og har med deg med deg en positiv innstilling.
  • Vil være med på å bygge et godt klassemiljø der glede og samhold står i sentrum.

Fasiliteter

På skolen har vi flotte fasilteter for trening: 

  • Et helt ny crossfitsal med funksjonelt utstyr
  • Styrkerom med apparater og vekter
  • Gymsal
  • Utendørs fotballbane og beachvolleyballbane
  • I tillegg disponerer vi idrettshall og kunstgressbane i nærheten

Reisemål

Om høsten drar vi på verdens største og råeste multisportfestival, Arnold Sports Festival i Spania. På våren går turen til USA, Florida og Miami Beach. Her skal trene på topp moderne treningssentre, utforske byen, dra på boksekamp, basketballkamp, sjekke ut nye treningstrender, og prøve oss på et vell av spennende aktiviteter. Kanskje tør du å prøve tandemhopp i fallskjerm..? Vi skal spise mye god mat og kose oss på i varmen på stranda. Her skal vi virkelig få ladet batteriene etter en lag vinter.

Pris RÅSKINN: Fysisk og mental trening

Noen tror at folkehøgskole er dyrt, men det er betydelig billigere å bo på internat på en folkehøgskole enn å bo på hybel.

Hos oss får du ditt eget rom, tilgang til vaskemaskin og tørketrommel, kjøkkenkrok med kjøleskap og komfyr, stuer, treningsrom, gymsal og andre aktivitetsrom, og ferdig laget mat 4 ganger om dagen.

SØK I DAG

Priser

Husk at du kan søke både lån og stipend fra Lånekassen. For 2016/2017 var maksimal støtte NOK 103.950. Når du fullfører skoleåret gjøres NOK 41.580 om til stipend. Lånebeløpet blir da NOK 62 370. I tillegg kan du søke reisestøtte om du bor langt borte.

Les mer på Lånekassens hjemmeside 

 Innmeldingspenger 2.100 – Innbetales ved opptak

 Kost og losji

71.000

Inkluderer 4 måltider om dagen og ditt eget rom. (Tillegg for rom med høyere standard – se lenger ned)

 Felleskostnader

13.500

Dekker turer med hele skolen, utgifter til felles utstyr på linjene og valgfag, kopiering, internett, semesteravgift, ulykkesforsikring, skolebevis, m.m.

 Individuelt forbruk

Det påløper kostnader på noen få valgfag.

 Romtillegg

Enkeltrom uten eget bad (bad på gang) 0,-

Dobbeltrom med eget bad 570,- pr. mnd

Nyere dobbeltrom med eget bad (høyeste standard) 840,- pr. mnd

Nyere enkeltrom med eget bad (høyeste standard) 1100,- pr. mnd

Romønske foretar du etter at du har fått skoleplass. Vi kan ikke garantere at alle får førsteønsket sitt for romtype.

  Linjekostad – Råskinn

33.000 Linjekostnaden Inkluderer turene til Spania og USA, all trening og alle aktivitetene og opplegget vi har i Norge.

På våre reiser dekker du også selv «enklere» måltider som brød, frukt og flaskevann, mens minimum halvpensjon dekkes av linjekassa. Du bør nok regne ca. kr. 50 per turdag i tillegg til andre lommepenger og eventuelle personlige ekstrautgifter. (Vi må ta forbehold i forhold til store endringer i valutamarkedet eller olje og andre råvare-priser.)

 TOTAL 119.600

Evt. romtillegg er ikke tatt med.